Wednesday, December 17, 2008

إلي غــــــــــــــــادة ...

هحكيلك القصة من الاول قصة مابقدر احكيها لناس كتير لانها يمكن بالنسبة لي..

صــــة حـــــــــــب

وما عندي احد راح يفهم احساسي..لكني متاكدة انك انتي هتفهميني لان انتي اكتر واحدة من صحباتي تقدر تفهم ايه هقول بدون ما اضطر

اشرح واعيد بدون مالازم اقول لاتفهمي غلط واحيانا احس انك تعرفي ايه هقول اكتر منني

الحكاية من زماااااااااااااان..............


تقول ماما انه كان يحبني من ونا لسه صغيرة وكان ديما يشوفني ويتابعني بعيونه وكان يساعدني كثير كأن ما في فالمكان احد تاني غيري

حتي لما كنت العب كان من بعيد يشوفني ...كنت اكبر قدامه شويه بشوية

وكنت انا كمان احبه واكتشف ان اي شئ حلو اكتشف ان هواللي جابه

حبيتــــــــــــــــه

عشان كدا كنت اتكلم عنه كتير قدام الناس و

احرص كل يوم يكون لي وقت معاه واحيانا ابالغ

في الجلوس معاه او التفكير فيه بيني وبين نفسي

وافتكر ايام لما كنت طفلة متعلقة بيه

॥احيانا بحس كان شكلي يضحك


وكبــــــــــــــــــــــــرت
وصرت اقدر اسوي كل شئ بنفسي وصار عندي اصحاب وناس وانشغلت مرة بمرة عننه وصار وقتي معاه ضيق في اليوم يكاد يكون معدوم...كنت اعرف انه زعلان منني لكني ما كنت اقدر اوقف وارجعله كان في فحياتي اشياء حلوة كتير

احلي من الجلوس معه ...مرة ماما حطت علي مكتبي كتاب وعرفت انه بعتهولي اقلك الحق ماقريت الكتاب بس كنت كل ما اشوفه

يعورني قلبي

واقول هقراه هقراه بعدين

هوا كان يعرف اني ماقريته وكان يبعتلي ناس يفكروني بيه ناس يقولولي انه يحبني ناس

يحذروني اني لو هملته كدا هينساني زي منسيته بس انا كنت واثقة انه يحبني لدرجة

ماكنت اخاف لما حد يقولي هينساكي او هيكرهك

ساعات كان بيوحشني بس ما كنت اسوي شئ عشانه اوي عشان اقابله


بس كان يوحشني...وخلاص


واكترلحظات يوحشني فيها لما احزن

..يمكن عشان هوا اول شئ يودي عني الحزن يمكن لاني

كنت لماابكي عنده كنت ارتاح

واحيانا ابتسم وانا ابكي ..يمكن عشان كان بيحل مشاكلي بدون ما ادري لما يعرف عنهاواتفاجأ انه انقذني وساعدني


حتي في مشاكلي مع الناس..كان يزبطها

تزبيط رهيب عشان كدا

كل ما احزن افتكره بس بعد كل اللي عملته صرت استحي


اروحله اخاف لو روحت مايطالع فيه وقتها انا ما هتحمل انايمكن ما كنت اقدر حبه ليه بس فكرة انه مابقي يحبني ما اقدر استحمله

ا مرت عليه فترة حزينة
كنت ابكي كل يوم اشياء كتيرة اتجمعت
ورا بعض والناس بتعاملني كأني مجرمة॥وانا ما فعلت شئ

كنت اعرف انه كل يوم بالليل كان يستناني قرب الفجر كان يستناني أكلمه !!بس كنت ابكي حتي الصباح وما اتكلم معه ...

مرة كنت متجمعة مع صحباتي كانوا مرة مبسوطين حاول اكون زيهم ا

حاول اكون عادية واقول يلا يابنت غيري جو بس والله

ماكنت قادرة

وفوسط الزحمة॥قررت

ارجعله كل البنات شافوني رجعه للبيت بسرعة..كلهم استغربوا

بس انا كان نفسي ارجع البيت عشان اتكلم معاه...عشان مافي احد في الدنيا مهما

دورت..

هيفهمني زيه

رجعت البيت

فردت سجادتي


واتكلمت

مع الله


(إلي الذي هو أقرب إلي من أنفاسي زدني قربا إليك )

فكرة:مها العطاس



12 comments:

Basel ABU SARA said...

إذا رفع العبد يديه للسماء وهو عاصي فيقول


يارب فتحجب الملائكة صوته..


فيقول يارب فتحجب الملائكة صوته..


فيقول يارب فتحجب الملائكة صوته..


فيقول يارب فى الرابعة..


فيقول الله عز وجل:


إلى متى تحجبون صوت عبدى عنى


لبيك عبدى لبيك عبدى لبيك عبدى لبيك عبدى


سبحانك ياالله .. يارحيم ياكريم ياغفور ياودود

كفايـة طيبـة said...

:) :)

Queen Diamond said...

حلو يا ضحي

حب الله اعظم حب في الوجود

:)

icehearted..gurl said...

باسل أبو سارة

جميل فعلا الكلمات دي اللهم لاتجعل حاجزا بيننا وبين الله

icehearted..gurl said...

كفاية طيبة منورة :) :)

icehearted..gurl said...

كويين اولا منورة المدونة والدنيا كلها

ثانيا دا مش بس أعظم حب في الوجود

دا كمان بيدوم

ولا يفني بموت الأجساد

Anonymous said...

يا حلاوة يا حلاوة

بوست باسمى

لا مش مصدقه

ضحى حبيبة قلبى

بموت فيكى من ايام الشقاوة

تعرفى امبارح قبل ما انام كنت بفكر فى اول كارت اديتهولى

كنا فى أولى اعدادى :$

سنه بسنه يا ضحى واحنا سوا

بحبـــــــــــــــــك :$

غـــاده

icehearted..gurl said...

إحم إحم ...انا انكثفت انا كدا blush

كدا عيني عينك يا دودي

ربنا يخليني ليكي يارب :p

صحيح ابقي صوريلي الكارت دا وابعتيلي صورته بليزززززززز

أم يــــــــوســـــــف said...

البوست جميل يا ضحي

فعلا حب الله لا يعوضه اي حب تاني

اللهم ارزقنا الاخلاص

و ربنا يخليكي انتي و غاده لبعض

و ادام الله محبتكما

icehearted..gurl said...

أم يوسف يا قهلا يا قهلا منورة البلوج يا جميل...ربنا يخليكي ويعزك يارب

عابر سبيل (عبدالرحمن محمود) said...

انضموا معنا لحملة
الحرية للمدون الدكتور توكل مسعود صاحب مدونة بلا وطن
http://belawa6an.blogspot.com/
الحملة تنطلق من هذا الرابط
http://abersbel.blogspot.com/

د/ شيماء said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ما شاء الله بجد أسلوب جميل أوي في توصيل الفكرة

جزاك الله كل خير يا ضحى

اللهم لا تحرمنا لذة مناجاتك

...........

دي المرة الأولى ليا في المدونة بس ما شاء الله جميلة

في حفظ الله

الفتاة المحمدية